از اوایل دهه 80 و با تلاش برای اجرای اصل 44 قانون اساسی، تولید و عرضه برق از بخش‌هایی بود که دولت‌های وقت تمایل خود را برای حضور بخش خصوصی در آن نشان دادند و با تدوین سازوکارهای آن، حضور بخش خصوصی در این حوزه تسهیل گردید. شرکت‌ سرمایه‌گذاری غدیر نیز از پیشروان بخش خصوصی برای حضور در حوزه تولید و عرضه برق به شمار می‌آید.

فعالیت در بخش کسب و کارهای مرتبط با حوزه انرژی ( مانند نفت، گاز، ذغال سنگ و برق) با توجه به راهبردی بودن آنها، نیاز به سیاست‌گذاری‌های اقتصادی، تجاری، فنی، تکنولوژیکی و مدیریتی اساسی دارد. از این رو بنگاه‌های فعال در حوزه انرژی، باید در کسب و کارهای خود به برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی نگاه اساسی داشته باشند. شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر با نگاه کلان ملّی و برنامه‌ریزی و اجرای امور براساس اصول راهبردی به دنبال اهداف خود در کسب و کارهای ذیل است:

  • تولید و عرضه برق با احداث و خرید نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر
  • نگهداری، تعمیرات و بهره‌برداری انواع نیروگاه‌ها
  • تجارت حامل‌های انرژی
  • تولید و عرضه آب با احداث تاسیسات آب‌شیرین‌کن و تصفیه و بازیافت پساب‌ها

شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با هدف حضور در کسب و کارهای فوق، در سال 1389 با خرید نیروگاه سیکل ترکیبی گیلان حضور خود را در بخش تولید و فروش برق اعلام نمود. پس از خرید نیروگاه گیلان، شرکت توسعه مسیر گیلان به عنوان شرکت مالک نیروگاه تاسیس و شرکت مدیریت تولید برق گیلان نیز به عنوان بهره‌بردار نیروگاه خریداری گردیدند.

شرکت سرمایه‌گذاری غدیر به عنوان شرکت مادر در جهت پیشبرد اهداف کشور عزیزمان ایران، رشد نماد بورسی و حمایت از سهامداران عمده و جزء با ورود به صنایع برق،آب و حامل‌های انرژی از طریق سرمایه‌گذاری در خرید و احداث نیروگاه‌های برق اعم از حرارتی، تجدیدپذیر و تولید پراکنده (DG)، احداث و بهره‌برداری از تاسیسات آب و پساب و همچنین تجارت حامل‌های انرژی، اقدام به تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر در تاریخ 1390/07/05 تحت شماره 414830 در اداره ثبت اسناد و مالکیت‌های صنعتی تهران با سرمایه اولیه 996 میلیارد ریال نمود و در حال حاضر سرمایه شرکت به 9،960 میلیارد ریال افزایش یافته است.

این شرکت هم اکنون دارای 2347 مگاوات ظرفیت نیروگاهی حرارتی و تجدیدپذیر و پست‌های 230 و 400 کیلوولت در حال بهره برداری و 230 مگاوات ظرفیت نیروگاهی در دست احداث و بالغ بر 2500 مگاوات ظرفیت نیروگاهی در دست اقدام می‌باشد.